„човек, и добре да живее, идва сесия“, казал е народът. и неизбежно идва моментът с „направете презентация на тема X“. или в него се ражда желанието (или му се налага) да защити своя идея пред по-голям или по-малък брой хора, решавайки да си помогне с презентация, която да му пази гърба (буквално и преносно).
от позицията основно на наблюдател през последните седмици се сблъсквам (и веднага отблъсквам) с много неприятни примери. когато една презентация не изглежда добре и не вдъхва доверие на аудиторията, хората са много по-склонни да пренебрегнат изцяло говорителя, още повече думите му.
в последните седмици обаче ми се наложи и да сформирам три презентации (далеч от гениални), така че ще дам няколко прости съвета, които се стремя да спазвам.
няма да навлизам в дебрите на вербална срещу невербална комуникация, само ще дам добре известните данни. процентите обикновено варират според различните изследвания, но най-често информацията, възприемана директно от думите на презентатора, е под 10%, интонацията определя 30-40% и невербалната комуникация (езикът на тялото) определя ~ 55%. oт цялата информация, която искахте да предадете.
в много голям брой ситуации най-заинтересованият от темата човек в залата сте вие, така че отговорността колко от идеите си ще предадете на видимо скучаещата аудитория си е ваша. като добавим към това, че хората запомнят най-силно не информацията, която сте им дали, а начина, по който сте ги накарали да се чувстват. по-добре не ги оставяйте безлични :)
презентация ≠ реферат
на самите слайдове няма смисъл да имате цялата информация. само дразни аудиторията, още повече ако е с шрифт 10, който се чете от първия и втория ред. не очаквайте от нея да си прочете текста и да си направи изводите, а й го разкажете. вмъкнете примери. най-важните обобщения могат да стоят отзад и да си почиват на слайда, за да се запомнят, докато вие разказвате защо.
правопис
звучи банално, но след у-то някъде в думата „осъществявам“, няма да издавам къде (реален пример от вчера), нивото на уважение към вас, говорителю, рязко спада.
и текстово оформление
супер е, ако има (при нужда) булети, малкото текст е подравнен от двете страни, нямаме слайдове с един булет и стена от текст на него…
pps(x)
никой не се интересува колко на брой са слайдовете ви, какви бележчици сте си написали отдолу, а най-малко искат да видят изненадата в следващия слайд. запазвайте файловете във формат, който да стартира директно слайдшоуто.
темплейт, но не жълто на син фон
черно на бяло е скучно, а тъй като малко от хората са учили цветознание и комбинаторика (аз включително), powerpoint любезно предлага готови цветови схеми, с които да разнообразите готовите темплейти. а и турскосиньото като фон повече напомня за инсталационен бекграунд отпреди 10 години. или BSOD.
шрифт
изключвайки comic sans, избор на шрифтове – бол. times new roman и arial създават впечатлението, че хем сте в миналия век, хем това е била първата опция в менюто. като цяло серифните шрифтове са по-официални, а несерифните се четат по-лесно в този електронно-презентационен вариант. любими примери са ми candara, calibri, century gothic, verdana.
картинки
a picture is worth a thousand words, казано е. не си пестете картинките, няма проблем да имате на всеки слайд (че и слайдове-картинки), стига да описват добре идеята ви. а как да знам каква картинка ми описва идеята? just google it.
мигащите преходи
са с КПД близък до този на скрийнсейвърите с балончета или годините на прехода. мигаш, стискаш зъби и чакаш да мине. fade е достатъчен.
и още малко you-suck-at-powerpoint съвети
много добрите примери са в slide share, много лошите – засега в университетите.
но, следвайки тези съвети, ще успеете поне:
- да не дразните аудиторията
- да не създавате преубеденост тип „като презентацията му е толкова зле, думите му какви ли ще са“
- да концентрирате вниманието върху целта на презентацията си, като същевременно зрителите има накъде да гледат
за съжаление, презентацията е само подкрепящото средство. от там нататък е нужен много опит в убеждаващото говорене, както и много практика в говоренето пред хора като цяло, а тук и аз имам нужда от сериозна работа :)
Като оставим настрана самият файл на презентацията, според мен голямо значение имат и уменията на презентатора да говори пред публика.
Тук е мястото грубо да направя реклама на българския клон на Toastmasters International и да поканя всички, които биха искали да подобрят тези си умения. Повече инфо за Toastmasters има тук: http://www.facebook.com/group.php?gid=15738874118&v=info
разбира се, ако тези умения липсват, и фантастична презентация не спасява :)
хах, студентите по маркетинг тук имаха цял модул на тази тема, сигурна съм, че се забавляваха много (:
най-важният съвет, който ни дават на нас е ‘никакви анимации’ :D
Правописът е важен, дам. :)
Правописът е важен, но на теория не би трябвало да говорим за него в дадения контекст.
Един студент в университет, бил той престижен или не, частен или държавен, няма никакво право или основание да бъде неграмотен. Това, че се налага на студентите да се напомня за правописа, е безкрайно тъжно и показателно за образователната ни система.
Ми да, ние сме неграмотни селяци. ОК, аз не съм. :D
това сте мъжете – като се каже „ние“ и после автоматично „аз не съм“ :D
Това са жените – винаги на полово разделение го обръщат. :D