филмите на 2012

Никога не съм правила традиционно обобщение на годината точно по филми (обикновено го правя по музика и друго каквото дойде), но тази година усещам нуждата да го направя, пък и се насладих на доста разнообразни примери от това изкуство. Не съм огромен киноман, имам периоди, в които трудно гледам дори 2-3 филма на месец, но реших да споделя по-добрите неща. За тази година имам гледани 66 филма, 19 от които на кино, 2 от които по два пъти. На кино.

Надявам се да съм полезна с идеи за „нещо за гледане” в оставащите зимни месеци. Лично аз мразя да ми спойлват (дори не обичам да гледам трейлъри), така че свеждам до минимум издайническите детайли в двете ми думи за всеки филм.

Започвам с филмите, които ми направиха най-силно впечатление.

Най-:

The Intouchables e единият филм, който доброволно гледах два пъти на кино тази година. Филмът е френски и предлага смях в големи дози, съчетаване на противоположности и интелигентен хумор. Забавен и сериозен, човешки и прекрасен, неслучайно го слагам на първо място.

Раздяла или Jodaeiye Nader az Simin, както е оригиналното му заглавие (а кой знае как се пише) е ирански филм, който гледах на София филм фест за учащи. Човешка история (аз по такива си падам, де) с много навързани сюжетни линии, никаква яснота кой е добър и кой е лош или кой е главен герой и всичко е оставено на личната преценка. Не бях гледала никога през живота си ирански филм, а в рамките на две седмици се насладих на цели два – този и Деца на рая, за който ще кажа две думи по-надолу.

Strength In Numbers пък е байк филм, който имаше една-единствена прожекция у нас в Дома на киното и много се радвам, че отидох. Добре, че са ми приятелите, да я организират, нали. (Thanks, 100!) Трейлърът дава представа за какво става въпрос, така че тук е позволен. Ако ви хареса, гледайте и Life Cycles.

Продължавам с кратката българска вметка в този списък – Ave – симпатичен и естествен. Типичната доза обреченост като за нов български филм, но силен въпреки и заради това. You better run, little girl…

Инкогнита също е от българските – за него вече писах. Не го гледайте, ако ви харесва Мисия Лондон, дори Аве, евентуално ако Дзифт ви е харесал, тогава го гледайте. Евентуално.

Io e te е новият филм на Бернардо Бертолучи, който гледах на София филм фест и да, очаквах да е много по-извратен. Не е. Не съм особено запозната като цяло с неговия стил, но филмът е приятен, хваща окото и внася необходимата италианска нотка в year recap-a.

Имало едно време в Анадола (Bir zamanlar Anadolu’da) е първият турски филм, който гледам изобщо, отново благодарение на София филм фест за учащи. Хем балканско-ориенталски, хем едно постоянно търсене (буквално и преносно), както няма особено много женски образи, така се оказва, че те са в центъра на всичко…определено съм впечатлена. На всеки от филмите в Дом на киното оставах на приятната кратка дискусия след филма и успях да понауча това-онова за разнообразни области от голямата вселена на киното – в случая за турското кино от Георги Дюлгеров, който разказваше много увлекателно и за иранското покрай филма „Раздяла”.

А The Artist e вторият филм, който гледах два пъти на кино – каквото имах да кажа, го казах при първото ми гледане, при следващото просто успях да му се насладя повече.

Ще спомена няколко филма, които ми направиха силно впечатление, но не са от тази година:

Earthlings – вероятно най-тежкият филм, който гледах тази година, и единственият документален, който реших да включа в този списък…

The Boy in the Striped Pyjamas, за да има малко WWII в схемата, е…уау

Once е последният от филмите, след които ходиш като гръмнат, а конкретно в случая и слушаш саундтрака до припадък

Everybody’s Fine – затрогващ Де Ниро и познат холивудски каст в семейна работа, но не си представяйте веселост

Soul Kitchen беше първият ми сблъсък с Фатих Акин, останах очарована

Im Juli. логичното продължение

Eva беше трогателно неочакван

Деца на рая е много приятният ирански филм – героите са деца, но е далеч от детски.

И няколко по-разпускащи:

Любовта трае три години е дългоочакваната екранизация на книжката на Бегбеде. Той си е режисьор, всичко е типично в негов стил.

To Rome With Love е тазгодишната порция Уди Алън, обяснение в любов към Рим, в което аз се влюбих.

Ted е игралният Family Guy, поне откъм хумор на места го докарва.

Вмъквам Tinker Tailor Soldier Spy – гледайте при интерес към шпионски истории и невъзможни за разплитане сюжети, а дори и да липсва такъв – насладете се на каста.

On The Road е да, по Керуак, да, много добър въпреки скептицизма ми и не, онази от Twilight изобщо не е зле тук. I think of Dean Moriarty.

Благодарности към: Дом на киното, София филм фест (за учащи или не), Киномания за кратките оазиси в морето от безсмислие и ежедневие, за тоталното пренасяне на друго място поне за няколко часа. На Цвети и Марина за ръчкането да се ходи на кино. На Цецо, Сава, Стела, Стойо, Тишо за препоръките. Last but not least, на utorrent.

А утре като всеки примерен нефанатик-толкинист отивам на Хобит :)

филмите на 2012

2 thoughts on “филмите на 2012

  1. Странно е че половината филми са от предходни години,като това не ги прави по-слаби,но все пак Once е от 2006.Ако са пропуснати за 2012 заслужават гледане Moonrise Kingdom,The Best Exotic Marigold Hotel,Rust and Bone,Beasts of the Southern Wild според това което си харесала по-горе и тези ще ти харесат.
    Моето правило е да се инвестира в домашно кино,защото качествените филми трябва да са комерсиални,за да стигнат до качествените кина,а да чакам веднъж годишно в един месец да ми дойдат 10 филма,които искам да гледам е неприемливо особенно че ги пскат в кина с по-лош звук и картина от тези в къщи.

    1. благодаря за препоръките :) не съм ги гледала, ще си ги запиша. а иначе това са филмите на моята 2012-та – много от тях за пускани за пръв и/или единствен път по кината през нея, дори и да са от 2011 г. например. а за другите съм отбелязала, че са от предходни, като деликатно пропускам, че срам, не срам, тази година гледах и Коса, и Trainspotting.. :D

Вашият коментар

